Sunday 24 September 2017



Stages of work on a still life, indirect method. Underpainting.
Этапы работы над натюрмортом, многослойная живопись. Подмалевок.




First i did a quick sketch on the canvas with a watercolour pencil (graphite is hard to cover and it tends to bleed through the paint layers). Then i blocked in the key masses with colour (the flower on the right stayed that way because i haven't found just the right rose yet). Then i painted the entire still life, establishing the main colours and tonal relationships.

Key things:
  • I have painted all objects along with the background. I used to leave the background till the last moment and due to that it was harder for me to deal with air, perspective, colour harmony and background. If you gradually create background, along with your objects, then you gradually create space. 
  • I will paint some details in the roses with glazing technique in order to achieve a fairly light tone combined with a saturated colour. That's why in the underpainting i painted these bits lighter than they should be, using a lot of white. 
  • I didn't make the shadows lighter than they should be because i'm not planning to cover 100% of the underpainting. 
  • The drawing was quick and rough, i am correcting it as i go. But in my experience even a very accurate and detailed drawing can become distorted if you get carried away with painting and forget to check it. 
  • And the most important thing - i use an open palette. I'm sure that a limited palette is a great learning tool and for some a favourite one to work with, but i would much rather discover life freely, it's my main kick from painting. 
When this layer dries completely, i will paint the second one in more detail and do a new post about it.

Сначала я сделала на холсте примерный рисунок серым акварельным карандашом (графит трудно перекрыть, и он может со временем стать заметным под красочным слоем). Потом обозначила основные объемы цветом (цветок справа остался в этом виде, потому что я пока не нашла подходящую розу). Затем прописала весь натюрморт, обозначив основные цвета и тональные отношения.

Важные моменты:


  • Все объекты я прописывала параллельно с фоном. Раньше я оставляла фон на последний момент, в связи с чем мне было труднее решить задачи воздуха, перспективы, цветовой гармонии и объема. Если фон создавать постепенно, параллельно с предметами, то постепенно создается и пространство. 
  • Некоторые детали роз я буду прописывать лессировками, чтобы получить довольно светлый тон в сочетании с насыщенным цветом. Поэтому на этапе подмалевка я прописала эти места светлее, чем они должны быть, с добавлением большого количества белил. 
  • Я не делала тени светлее, чем положено, потому что не планирую перекрывать подмалевок на сто процентов. 
  • Рисунок был быстрый и приблизительный, я уточняю его параллельно с решением живописных задач. Но по опыту даже очень подробный рисунок может незаметно поплыть, если увлечься живописью и забывать его постоянно проверять. 
  • И главный момент - я использую открытую палитру. Охотно верю, что ограниченная палитра хороший инструмент обучения, а для некоторых и любимый прием работы, но мне гораздо интереснее свободно открывать для себя натуру, в этом для меня главный кайф живописи. 
Когда этот слой полностью просохнет, я перейду к более детальной прописке и сделаю об этом новый пост.



No comments:

Post a Comment